A logopédia szakirány bemutatása

A logopédia (LOGO) szakirány bemutatása

                     

A logopédus sokszínű munkája során a kommunikáció, a hang, a beszéd, a beszélt és az írott nyelv, valamint a gyermekkori nyelés zavarait mutató emberek ellátásával foglalkozik. Munkájához tartozik a beszédhangok pontos kiejtésének tanítása, a beszéd indítása még nem beszélőknél, vagy éppen a nyelvtani szerkezetek használatának gyakoroltatása nyelvi zavarral küzdő személyek esetében.

Foglalkozik a beszédhangok hallásának felmérésével és gyakoroltatásával, a dadogással és a hadarással, a hangképzés zavaraival (pl. krónikus rekedtség), fejleszti az olvasás-, írás- és számolási zavarral küzdők képességeit. Nyelvlökéses nyelés esetén hatékonyan tudja segíteni a helyes nyelési technika elsajátítását. Szülői és hozzátartozói tanácsadást is végez.  

Nem csak fogyatékossággal és/vagy tanulási zavarral élő, hanem tipikusan fejlődő embereknek is segít (például színészeknek tanítja a különféle nyelvjárásokat, ha egy szerep eljátszásához erre szükség van; vagy előadások megtartására képez ki különféle szakembereket beszédtechnika, retorika, előadástechnika szempontjából).

 

Elhelyezkedési lehetőségek (intézmények):

Végzett logopédusként elsősorban a 3-18 éves korosztállyal foglalkozhat, bár vannak, akik inkább felnőttekkel foglalkoznak (pl. klinikákon, rehabilitációs intézményekben, kórházak neurológiai osztályain, idősek otthonában). Elhelyezkedési lehetőségei között vannak a pedagógiai szakszolgálatok, az egységes módszertani intézmények (EGYMI-k), az óvodák, általános- és középiskolák, de egyre többen választják a magánpraxist is. 

Szakirányos tárgyak, szakirányfelelős (LOGO)

 

Szakirányfelelős:

Dr. Zajdó Krisztina, egyetemi docens

 

E-mail: 

zajdo.krisztina@sze.hu

 

A logopédia szakirány kurzusai (4. félévtől)

 

https://neptun.sze.hu/on-line-kiadott-tajekoztatok

/A képernyő jobb oldalán található „Hallgatói tantervek” rész beállításai: Tantárgylista (jelölés) – Beiratkozás éve (saját) – Nyelv (magyar) – Szak (gyógypedagógia alapszak) – Szakirány (logopédia) – Tanterv (2017)/

 

A szakirányos tantárgyak részletes tartalmi leírását a tematikák tartalmazzák:

/A képernyő jobb oldalán található „Tematika kereső” felületen a tantárgy nevének és kódjának beállítása után az adott kurzusra vonatkozó információk megtekinthetők/

 

Alkalmassági vizsga logopédia szakirányon

A logopédia szakirányt választók számára a Gyógypedagógia Tanszék a képzés harmadik félévének (gyógypedagógia alapszakos diplomával rendelkezőknek a beiratkozást követő első félév) végén külön alkalmassági vizsgát szervez, mely írásbeli (helyesírási teszt) és szóbeli részből áll.

A szóbeli vizsgán a bizottság tagjai a jelentkezők beszédállapotát figyelik különös tekintettel pl. a kifejezésmódra, a szupraszegmentumokra, az artikulációs mozgások kivitelezésére, a beszédhangképzésre, a beszédfolyamatosságra, az esetleges nyelészavarokra, a hangszínre, a légzésre és a fonációra.

A logopédia alkalmassági vizsgára a képzés keretében, választható kurzusok formájában („A beszédtechnika alapjai”, „Művészi beszéd”, „Helyesírás”), a tanszék is biztosít felkészülési lehetőséget, de a hallgatók saját maguk is lépéseket tehetnek annak érdekében, hogy az egyetemen kívül felméressék beszédállapotukat, és annak problémás, de még korrigálható elemeit szakemberek segítségével fejlesszék.

 

A logopédia alkalmassági vizsga menete

 

Az írásbeli és szóbeli alkalmassági vizsga lebonyolításában egy háromtagú, logopédiai szakemberekből álló bizottság vesz részt.

A vizsga időpontjáról minden jelentkező írásbeli értesítést kap.

A 100 pontos teszt jellegű írásbeli vizsga alapvetően a jelentkezők helyesírását méri, s a sikeres teljesítéshez legalább 70 pontot el kell érni.

A szóbeli vizsgán a bizottság tagjai a nyelvi kifejezésmódot, a szupraszegmentumokat, a beszédfolyamatosságot, az artikulációs szervek állapotát, az artikulációs mozgások kivitelezését, a nyelészavart, az általános artikulációt, az artikulációs eltérésben érintett hangokat, a rátaníthatóságot, az orrhangzóságot, a légzést és hangképzést vizsgálják, és ezek alapján hozzák meg döntésüket.

A vizsga eredményéről minden jelentkező e-mailben rövid, írásbeli értékelést kap. Sikeres vizsga esetén a hallgató felvételt nyer a logopédia szakirányra és a negyedik félévtől felveheti a szakirányos tárgyakat. Azon hallgatók, akik nem feleltek meg a feltételeknek a tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon folytathatják tovább tanulmányaikat.

/Megjegyzés: sikertelen vizsga esetén az érintetteknek a következő évben lehetőségük van egy újabb alkalmassági vizsgán részt venni./ 

 

 

Események